Clinofobia (frica de a dormi): cauze, simptome si tratament

Clinofobia este o fobie irationala ai carei afectati simt o frica nejustificata de a dormi sau de a merge la culcare . Aceasta frica se poate manifesta ca un raspuns specific la odihna in pat sau, mai general, la adormirea in orice context.

Ce este clinofobia?

Aceasta fobie este adesea numita si „oneirofobie” sau „somnifobie”, desi au nuante distinctive. Termenul de clinofobie se refera la frica de a merge la culcare si provine din grecescul klinein (pat) si phobos (frica).

Desi frica de a merge la culcare nu este de obicei o tulburare bine-cunoscuta sau studiata, aceasta este o fobie cu adevarat comuna care afecteaza oameni de orice varsta si din orice mediu social si cultural.

Ca si in marea majoritate a fobiilor de care suferim noi, fiintele umane, cei afectati de clinofobie sunt constienti de faptul ca teama lor de a merge la culcare este nejustificata si le provoaca anxietate irationala. Cu toate acestea, ei nu pot gestiona aceste senzatii psihologice si fiziologice pe care creierul lor le produce ca raspuns la frica , asa ca intra intr-un cerc vicios.

Daca aceasta fobie nu este tratata si se mentine in timp, persoana poate incepe sa se inrautateasca atat din punct de vedere fizic, cat si psihologic, iar bunastarea sa este in serios pericol.

Cauze

Asa cum se intampla de obicei in majoritatea fobiilor si fricilor, clinofobia incepe de la anumite evenimente din invatarea individului. Asociatiile pe care persoana le face cu mediul sau dau nastere istoriei sale de invatare, iar in cazul acestor pacienti este posibil sa fi asociat anumite senzatii negative cu comportamentul de a dormi sau de a merge la culcare. Acest lucru genereaza frica, anxietate si ajunge sa duca la o fobie.

Diverse evenimente traumatice din copilarie pot duce la aceasta fobie . De exemplu, un copil care uda patul (enurezis) poate dezvolta clinofobie relationand aceste doua evenimente care provoaca o stima de sine scazuta si senzatii neplacute: mersul la culcare pentru a dormi si urinarea involuntara in timpul somnului.

La adulti, cosmarurile, bruxismul, sindromul picioarelor nelinistite, un anumit tip de respiratie tulbure de somn si alte afectiuni psihologice si medicale pot provoca, de asemenea, clinofobie.

Cu toate acestea, adevarul este ca cea mai frecventa cauza a clinofobiei este legata de problemele cronice si grave de insomnie. Tot ca urmare a asocierii psihologice, cei afectati leaga faptul de a merge la culcare cu experienta psihologica proasta a insomniei, situatie care provoaca anxietate si, prin urmare, evitare.

Simptome

Simptomele acestei fobie apar de obicei la culcare, sau deja in pat, incercand sa adormi. Totusi, exista cazuri in care simplul gand de a dormi poate duce la anxietate si nervozitate .

Cele mai frecvente simptome sunt agitatia, nervozitatea si disconfortul in clipele inainte de culcare. In cazurile mai grave, cei afectati pot suferi de o mare anxietate si chiar atacuri de panica.

In cazuri indepartate, unii pacienti au raportat ca in timpul crizelor nervoase asociate cu clinofobie pot prezenta simptome precum ascutirea simturilor, afirmand chiar stari alterate de constiinta.

Ca in orice fobie, frica si anxietatea sunt cele mai frecvente doua simptome. Printre acestea se numara si greata si ametelile, agitatia, tensiunea musculara, hiperventilatia, bufeurile, tremuraturile, uscaciunea gurii, vertijul, transpiratia, confuzia… In cazurile severe, persoana afectata se poate teme sa nu piarda controlul sau chiar sa moara in timp ce doarme.

Bineinteles, si pacientii se confrunta cu o calitate si o cantitate mai scazuta a somnului, iar aceasta fobie se poate corela cu probleme medicale, precum insomnia, apatia, scaderea calitatii vietii… In acest sens, trebuie mentionat ca insomnia poate fi atat cauza problemei si o consecinta a fobiei.

Tratament si terapie

Clinicofobia este o tulburare fobica in care apar o serie de simptome persistente, legate de frica si anxietate, precum si de efectele pe care acestea le genereaza asupra calitatii si cantitatii somnului. Prin urmare, este, de asemenea, frecvent asociat cu probleme de insomnie.

In acest sens, diferitele abordari terapeutice urmaresc combaterea fobiei din diferite parti. Vom afla despre unele dintre cele mai frecvent utilizate forme de terapie si instrumente pentru a trata clinofobia.

1. Tehnici de gestionare a anxietatii

Persoanele care practica tehnici de relaxare devin din ce in ce mai des intalnite. Unele sunt cu adevarat simple si au efecte grozave asupra managementului anxietatii. Atat tehnicile de respiratie, cat si alte tehnici propuse de psihologi au avut un interes deosebit in acest domeniu.

2. Psihoeducatie

Daca pacientul cunoaste perfect mecanismele psihologice si fiziologice din spatele fricii lor irationale, ii va fi mai usor sa inteleaga modalitatile prin care isi pot reduce disconfortul si frica.

Cu acest instrument, pacientul este capabil sa inteleaga cauzele fobiei, cum a fost generata, ce factori ii limiteaza capacitatea de a o depasi si un numar bun de sfaturi psihologice pentru a o gestiona. Cu acest obiectiv, pacientul trebuie sa aiba toate informatiile relevante legate de clinofobie.

3. Desensibilizarea sistematica

O alta tehnica eficienta pentru tratarea fobiilor specifice este desensibilizarea sistematica. Este o combinatie de tehnici de relaxare cu abordarea treptata a obiectului, situatiei sau contextului care provoaca fobia.

Aceasta tehnica ajuta sa poti merge la culcare fara prezenta anxietatii si a sentimentelor rele care erau asociate cu acel comportament.

Pe acelasi subiect

Populare